xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door FRANKRIJK IN 2008
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 6 Van Lyon naar St Jean de Losne over de Saone
Hendrika Celina iin Belleville xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
L A S A Ô N E Deze rivier ontstaat ergens in de Ardennen en is verdeeld in de Boven Saône en de Beneden Saône . De Beneden Saône begint bij St Symphorien , waar het Kanaal du Rhône au Rhin begint, en loopt tot LYON, .Het is een zeer rustig stromende rivier en . 213 km lang, met slechts 5 sluizen. Afmetingen 185x12 M .Aanvankelijk 1.80 m diep, maar vanaf Chalons sur Saône 2,80M en nog verder zelfs 3 m .
Op de Saône ziet men dezelfde hotelschepen als op de Rhône. Verder ziet men er binnenvaartschepen tot ca 2000 ton welke veel zand, grind en graan varen. Er bevinden zich veel zand en grindgaten in dit gebied .Dit veroorzaakt nogal wat verkeer met bakken, gesleept of geduwd door relatief kleine sleepboten. In tegenstelling tot de Rhône , waar veel betonning aanwezig is , ziet men nog wel betonning hier en daar, maar het stelt niet veel meer voor. Er is voldoende ruimte om overal te varen. Veel oude sluizen worden gebruikt als jachthaven
|
LYON Quay du Joffre rechts , Een bekende afmeerplek |
Het heeft geen speciale voorzieningen voor plezierboten.
Als men vanaf het zuiden de Rhône opvaart heeft men vlak voor de eerste brug aan BB wat mogelijkheden om af te meren. Vlak na de brug aan SB in de buurt van een bunkerstation zijn ook wat mogelijkheden.
Langs de Saône vindt men aan de oostzijde lange kaden, waar men op diverse plaatsen kan afmeren. Overal langs de kaden vindt men ringen op de kaden en in de muren. Op een tweetal plaatsen vindt men ook watertappunten in de muur. O.a. tegenover Quai du Joffre.
Veel passanten meren af aan de Quay de Joffre bij pk 3 . Deze kade is aan de rand van het bekende winkelwijk "Perrache" gelegen. Het vlakbij gelegen station wordt ook door de TGV bezocht.
Het station biedt allerlei soorten winkels.
's Avonds zijn talloze grote gebouwen , welke een magnifiek uitzicht bieden, schitterend verlicht .
Het zijn paleizen en kastelen. met soms grote protserige beelden. 
Lyon |
Een zeer drukke autoweg komt vlak langs.
Het is indrukwekkend om te zien hoe de grote hotelschepen hier onder de bruggen en in bochten manoeuvreren .
Zelfs dubbele duwbakken wringen zich hier door de grachtachtige omgeving.
Vanaf LYON gaan we "Montant, zoals de Fransen zeggen, op weg naar Trévoux , 28 km verderop.
We passeren allereerst nog een vijftal kilometers talloze betonnen muren met veel kades en zeer veel grote stads verkeer. Passeren bij Pk 10 "Isle de Barbe ", waarop een oud kasteeltje en dagrecreatie. met een aanlegplaats van een rondvaartboot.
Bij St Cyr au Mt d' Or vlak na de verkeersbrug en de spoorbrug ligt aan BB een goede afmeerplaats.
Een drijvende steiger met bolders. Geen voorzieningen.
Lyon: Een hotelboot passeert één van de talloze bruggen  |
Bij Collognes , een km verderop, ligt een eiland in de rivier , hierop een restaurant en een speeltuin voor de dagrecreatie. Bereikbaar met een pontje. Er ligt een kleine steiger.
Men moet hier vlak voor het eiland oversteken en het eiland aan de verkeerde kant passeren. Na het eiland direct weer naar de overkant . Hier ligt Fontaines sur Saône . Vlak na de groene ton kan men afmeren.
Saone Een oude sluis niet meer in gebruik |
Een km voor de sluis van Couzon ligt een goede ponton om af te meren. Aan de bovenkant van de sluis ligt eveneens, vlak achter de grote ducdalven , een goede wachtsteiger.
Over het algemeen heeft men geen problemen als men daar een nachtje wil blijven liggen.
Vlak na deze sluis ligt nog een jachtwerfje. Daar kan men ook op de kant overwinteren.
Bij pk 22.5 , Pont de Neuville , eveneens weer een goede ponton. Geen voorzieningen.
Veel oude klooster langs de Saone. |
Een paar km verderop ligt St Germain au Mt d 'Or met een goede afmeerplaats om te overnachten. tegenover een flink industriegebied. Vlak erbij ligt ook nog een reparatiewerfje.
De rivier is her goed bochtig en vlak na een grote nieuwe spoorbrug goed rechts aanhouden. Houdt de rode staken goed aan BB. Vlak voor en bij Trévoux liggen twee bruggen . 
Mooie oude brug over de Saone |
Trévoux
Één van de leukere plaatsen langs de rivier.
Het heeft een lange steiger van ongeveer 120 meter met elektra en water. Vlak boven de Noordelijkste brug ( pk 31)
De naburige campinghouder komt het havengeld ophalen of men moet er gaan betalen. Voor 2008 was hier alles gratis. Daarna E 5,- per nacht inclusief elektra en water.
Er komen regelmatig hotelboten afmeren voor een paar uur iets verder op vlak bij de brug. .
Het plaatsje biedt een aantal winkels en men moet flink klimmen , wat het is tegen een stevige helling opgebouwd.
Saone bij Trevoux |
Onderweg naar Villefrance komt men bij St Bernard nog weer een goede vrij nieuwe drijvende steiger tegen.
Villefrance sur Saône Vlak voor de brug ligt een losplaats voor zand en grind. De duwbootjes komen vrij frequent met hun bakken welke zij verderop bij pk 44 laden..
Aan de Noordzijde van de brug aan de oostzijde ligt weer een goede steiger om af te meren.
Montmerle sur Saône
Montmerle biedt een leuke aanlegsteiger van ca 75 m lengte voor schepen tot 20 ton en een maximale lengte van 15 m. Leuke boulevard met restaurants. Wel water, geen elektra.
Gergy sur Saone |
Belleville , een leuk plaatsje uit 1168 biedt een leuke ligplaats aan een drijvende steiger met een lengte van 100 m en een drietal elektra aansluitingen en water.
Bakker en Supermarkt op loopafstand. en nog andere commercie. Gratis. Ëén van onze favoriete ligplaatsen langs de rivier.
Men mag hier maximaal 72 uur blijven liggen.
Het heeft een prachtig oud museum. Een oud Hospitaal uit de 18e eeuw.
Tussen de steiger en de brug is vrij recent nog een nieuwe steiger voor de hotelschepen gebouwd. Nog nooit zien gebruiken.
De rivier blijft nog steeds een gemakkelijk te bevaren rivier met weinig stroom.
Hier en daar bij de dorpjes ligt nog steeds een ponton of iets dergelijks om af te meren. Dus een echte planning met betrekking tot dagafstanden is hier niet nodig.
Varende op de Saône komt men duidelijk veel meer mogelijkheden tegen om af te meren en eventueel wat langer te blijven liggen. De meeste plaatsen langs de rivier hebben wel een haventje, drijvende pontons of wat ringen/bolders op een loskaai.
Crêches sur Saône
Leuke ligplaats. Port Arciat tegenover/bij de camping.Vlak bij de brug gelegen. Er kunnen hier twee a drie schepen a 15 m liggen. De stroom met veel drijvend hout in de buitenbocht kan een stoorzender zijn. Boulangerie en een restaurant.
Vlak naast de oude brug is men een nieuwe brug aan het bouwen. Opletten in de nauwe doorgang welke men voor de scheepvaart heeft opengelaten. Gereed omstreeks 2010..
Iets verderop bij de TGV viaduct vind weer een versmalling van de rivier plaats. Weer goed op de betonning letten.
Gergy |
Macon
Beperkte aanlegmogelijkheden. langs de rivier.
Bij pk 80 hoort een drijvende steiger te liggen. De laatste keer was het echter verdwenen. Er stond wel een bord, dat men er een haven ging bouwen.
Even ten Noorden van de zeer oude Pont St Laurent kan men goed aanleggen aan een ponton van ongeveer 50 m lengte. Het ligt voor de deur van een aantal restaurants. Altijd een gezellige drukte. Aan de binnenkant van het ponton meert een rondvaarboot af.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Let bij deze brug goed op met betrekking tot de stroom. De brugbogen zijn talrijk en slechts 6 meter breed. Er staat altijd driemaal zoveel stroom als op de rivier zelf. Het is dan ook de kunst om exact in het midden tussen twee pilaren te varen om ervoor te zorgen dat de druk aan beide kanten hetzelfde is.
Als men er tegen op ziet om deze brug te nemen, kan men beter een klein stukje omvaren via de Deviation de Macon over drie km.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Er is een grote jachthaven met 150 plaatsen bij pk 83 ten noorden van Macon. Onoverzichtelijke invaart vanaf het Zuiden. .
Er zitten drie nautische clubs en een tweetal watersportwinkels. Grote supermarkt op loopafstand. 
Binnen in de haven is voldoende ruimte om te manoeuvreren en rond te zwaaien.
's Zomers vinden veel grote roeiwedstrijden plaats op de omvangrijke roeibaan tussen bovengenoemde haven en de oude stadsbrug.
Indien wedstrijden aan de gang zijn, wordt men omgeleid via de Déviation de Macon.
Bij pk 84 even te noorden van Macon passeren we weer een eiland: "Isle Palme." Hebben nog geprobeerd palmen te ontdekken. Tevergeefs.
De rivier wordt langzamerhand wat smaller en de ondiepten langs de kant talrijker
Het wordt dus steeds belangrijker om tussen de pilaren(boeien) te blijven.
Het is er bijna altijd rustig , dus voldoende ruimte om minimaal ca 5-10 m van de pilaren te blijven.
Passeren nu bij pk 97 Port de Fleurville met een loskade voor zand . Tegenover deze kade het kanaaltje naar Pont de Vaux. , zoals reeds eerder vermeld. Vlak voor de sluis een wachtkaai.
Bij pk 106 mondt de Seille in de Saône uit. ook deze rivier is goed te bevaren . Helemaal naar Louhans. ( 39 km , 4 sluizen, zelf te bedienen.)
De volgende vrij grote stad dient zich aan :
Tournus
Hier ligt een 100 meter lange steiger .Ook aan de binnenkant van de steiger kan men afmeren bij voldoende water..
Het is een flink plaatsje en biedt dan ook alle commercie.
Aan de Noordkant van de brug : "Pont de Tournus centre "is een afmeerplaats voor hotelboten.
De geul wordt nog wat smaller, maar blijft goed betond.
We naderen weer een sluis : "Ormes". pk 119. Aan beide zijden wachtsteigers achter de grote ducdalven. Aan de Noordzijde ligt men het beste. Bij pk 123 is een oude sluis omgebouwd tot een jachthaventje met alle voorzieningen.
Bij pk 128 ( "Tantes") kan men wederom afmeren aan een hoge muur met een tweetal ringen.
De haven bestaat uit een lange drijvende steiger van ca 100 m met elektra en water. Gratis.
Vlak bij de monding van de rivier de " Grosne"
Na een grote bocht bij pk 134 duiken de contouren van een flinke stad op met een groot industriegebied. : Chalons sur Saône.
In dit gebied een grote rivier haven, waar regelmatig naast de grote 3000 tonners , kruiplijn coasters liggen te lossen. Ook ziet men her veel containerbewegingen.
Chalons sur Saône
Men kan op diverse plaatsen langs de kade,s liggen . Goed uitkijken, want er meren vrij veel hotelboten en vrachtschepen voor de nacht af. 
In de haven veel vingers en een lange steiger voor een tiental grotere boten.
Er staat hier altijd veel stroom. en in de winter en soms ook wel in het voorjaar kan het water zeer hoog komen .
Vlak bij de haven een grote Hypermarché. De oude stad aan de overkant is te bereiken met een passerelle.
Twee km verderop bij pk 144 ligt nog een jachthaven Daar liggen vreemd genoeg een flink aantal zeilboten. Het is een echte vereenigings haven met zwaar gesloten hekken.
Vlak bij Chalons , 3 km naar het noorden , begint of zoals men wil, eindigt "Canal du Centre".
Rondom Chalons vindt men veel speedboten en waterskiers. Diverse stukken zijn daarvoor vrijgegeven. Goed de borden in de gaten houden. Rond elke bocht kan er ééntje aan komen scheuren.
De één na de andere bocht doemt op. Indien er geen betonning aanwezig is, is het raadzaam de aangegeven vaargeul op de kaarten zo goed mogelijk te volgen, Bij twijfel in de buitenbochten blijven
Wij naderen nu Verdun sur le Doubs
Deze haven, waar ook een verhuurmaatschappij is gevestigd, biedt alle faciliteiten. Het ligt aan de bijna altijd flink stromende monding van de Doubs. ( Met dit rivierwater wordt ook het Can Rhône au Rhin gevoed)
In de haven onderaan de vestingmuur van het stadje een aantal vingers om af te meren. verder bevindt zich er ook nog een kade voor grotere schepen.
We varen verder langs wederom een oude afgedankte sluis en bereiken na ca 8 km de sluis van "Ecuelles " We hebben aan de zuidkant geen wachtsteiger gezien, ook aan de andere kant niet. Na nog eens 12 km bereiken we :
Seurre
Seurre is een wat grotere plaats ,met een tweetal supermarkten , dan St Jean de Losne . Verder vindt men er een
groot aantal andere winkels en een aantal restaurants.
Aan de Saône vindt men een tweetal jachthavens met drijvende steigers en een trappenkaai voor grotere schepen. Deze ligt achter een eiland in de rivier. We zagen in 2008 ook een flinke uitbreiding . Een flinke nieuwe houten steiger was aangelegd tussen het eilandje en de jachthaven. In 2010 voorzien van elektra en water. Boven aan de steiger bovenop de dijk een grote luxe capitainerie.
Een km verder ligt de sluis van "Seurre".
Na het passeren van deze sluis komt men in een ca 10 km lange lateraal kanaal. Omzoomd door zware stalen damwanden, welke voor een deel bekleed zijn met "bruidsluier". Dus nogal onaantrekkelijk en saai.
Men gaat onder een aantal viaducten door , waaronder die van de A 36.
Halverwege ligt ook nog een flinke overslag/containerhaven. Veel verkeer ziet niet. Dit kanaal vervangt een 20 km lange zeer bochtige rivier . Deze is maar voor een klein deel bevaarbaar.
Drie km verderop is weer een stuk rivier afgesneden van ongeveer twee km.
Hier ligt ook een oude sluis met een toevoerkanaal van 1 km.
In deze oude sluis is nu een haven gevestigd. Deze wordt beheerd door H2O, welke ook een grote haven beheert in het Gare d' Eau achter het stadje St. Jean de Losne.
In de haven , "Ëcluse Vieux" genaamd, liggen schepen langer dan 20 meter. De meeste van deze schepen , het zijn er ongeveer 50, hebben daar een vaste ligplaats. Twee km verderop , aan de ingang van Canal de Bourgogne , ligt een grote halteplaats voor plezier- en hotelschepen aan de kade direct achter de eerste sluis. Verder liggen er hotelboten aan de overkant op de rivier.
Saint Jean de Losne
Een eeuwenoude binnenvaartstad met een rijk oorlogsverleden en een belangrijke rol in de binnenvaart. Het is het kruispunt van de Saône, Canal du Bourgogne , Canal du Centre en Canal du Doubs richting Duitsland
Zuidelijke ingang Écluse Vieux aan de Saone |
Aan de rivier ligt een grote trappenkaai met voldoende afmeerplaatsen. Er is elektra en water.
Betalen via een automaat in een zijstraatje.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Aan de binnenkant van het kleinste stadje van Frankrijk bevindt zich een grote havenkom waar een drietal bedrijven is gevestigd. Dit stadje heeft een groot historisch verleden . Verder heeft de binnenscheepvaart een zeer grote rol gespeeld . Het grote binnendok heeft lange tijd gediend om bij zware ijsgang de schepen tegen zware schde te beschermen. De jaarlijkse feesten, gewijd aan de opvarenden van de binnenschepen , trekken veel mensen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In dat dok , "garage" geheten vindt men een drietal bedrijven :
Allereerst H2O met een tweehondertdtal ligplaatsen en een watersport winkel. Elektra en water op alle drijvende steigers.
De concurrent "Blanquart" heeft zowel ligplaatsen in de kom als in het kanaal van Burgogne. Ca 100 Alle voorzieningen. Een watersportwinkel in het ruim van een oude peniche. Een grote huurbootmaatschappij ( Le Boat) met een eigen helling en kraan complementeert dit drietal.
Deze havenkom kan men bereiken via een toegang vlak voor de sluis van St jean vanaf de rivier.
In het kanaal achter de sluis vindt men een droogdok , en een drietal reparatie werven.
In de winter ligt het hier stampvol en worden er altijd wel een aantal oude peniches omgebouwd tot hotelschip.
In Saint Jean de Losne moet men in de winter rekening houden met 7-15 dagen strenge vorst.
Dus je schip klaarmaken voor de winter zoals we dat gewend zijn in Nederland.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na een reis van 915 km, 96 sluizen en 6 maanden vanaf Moissac , aan het Lateraal de Garonne , naar Saint Jean de Losne aan de Saône , meerden we af in de "Oude sluis".
Hier gaan we overwinteren .
Met deze afstand legden we de grootste afstand af in één seizoen.
Het aantal sluizen was geen record. Een reis in het Noorden van Frankrijk levert meer sluizen op, wat dat betreft.
In en rondom de Midi treft men wel meer kunstwerken in de vorm van Aquaducts aan.
Al met al, een reis welke goed te doen is in bovengenoemde periode. Men heeft voldoende tijd om plaatsen te bezoeken en rustig een weekje "uit te rusten" en het schip te onderhouden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Naar STARTPAGINA varen in Frankrijk
Voor meer info over de havens: zie Havens en afmeerplekken
Andere rivieren of kanalen? >rechterkolom .
Sjaak Anders jan 2012
<META NAME="keywords" CONTENT="varen,rivieren,kanalen,rhone,saone,canal du rhone a sete,Etang de Thau,camarque,Saint Jean de Losne,Moissac,toulouse,midi,garonne,beziers">

Geen opmerkingen:
Een reactie posten