xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 4 ETANG DU THAU naar de RHONE over CANAL DE RHONE à SÈTE
Étang de Thau
Een groot binnenmeer, welke wordt gevoed vanuit de Middellandse Zee. De helft wordt ingenomen door oester- en mosselbanken. Het meer heeft een doorsnede van ruim 18 km lang , evenwijdig aan de kust en een dwarsdoorsnede van ca 5 km. Het is door een smalle landtong, bedekt met duinen, afgescheiden van de Middellandse Zee. Het getij heeft een verschil gelijk aan die van de Middellandse Zee: ca 40 cm. Er liggen een vijftal jachthavens aan de noordzijde van het meer. men ziet er regelmatig vissers in snelle motorbootjes naar en van de banken varen.
Op het meer zelf liggen heel summier een paar geleide boeien.
Aan de Westzijde bij Les Canalous staat een vuurtorentje. Aan de Oostzijde, waar Het Canal du Rhône à Sète begint , ligt een grote lichtboei.
de op- en afvaart aan beide kanten is goed betond. Ook naar de haventjes ziet men betonning.
Etang de Thau |
In het algemeen kan men het beste langs de staken van de mosselbanken varen op ca 100 m afstand.
Daar ligt een geul met een minimale diepte van 2,20 m. Het zuidelijk deel van het meer is ondiep en nauwelijks te bevaren. Een enkel klein geultje in de kaart toont mogelijkheden en wordt afgedekt met wat staken, zoals wij dat kennen op de Waddenzee. Men moet er echter goed bekend zijn.
Bij Bft. 4 of meer is het verboden voor de pleziervaart om het meer op te gaan. Er staat dan een stevige golfslag van ongeveer 0,5 meter hoog, meestal dwars, welke te vergelijken is met het IJsselmeer bij dezelfde windkracht.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
De uitrusting aan boord moet voldoen aan de eisen van de kustvaart binnen 3 km. Hetgeen in het algemeen te vergelijken is met die in Nederland , zoals die bijvoorbeeld is voorgeschreven voor de Wadden.
SETE
Een flinke havenstad voor oceaangaande schepen. Verder een belangrijke vissersplaats en veel industrie.
De grachten liggen vol met een duizendtal speed- en vissersbootjes van de plaatselijke bevolking.
Komende van zee of komend van het meer van Thau moet men een tweetal hefbruggen passeren.
Men kan beter wat omvaren en het kanaal langs de visafslag nemen. Officieel niet toegestaan voor de plaisance.
Aan de binnenkant van de indrukwekkende havenpieren ligt nog een jachthaven. Ongeveer 345 plaatsen . Kosten à la Méditairenée , E 28,-/nacht. Een tweede jachthaven vindt men vlak bij het station. Ongeveer 60 plaatsen. Zelfde prijzen.
Van het meer van Thau komende moet men dan wel een hefbrug passeren welke maar twee keer per dag opengaat omdat het een belangrijke spoorbrug is. Ervoor kan men goed afmeren om te wachten. Bij een harde wind ligt men daar echter niet erg rustig.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Canal du Rhône à Sète
Een betrekkelijk breed kanaal tussen de haven van Sète en "Le Petit Rhône",een zijarm van de Rhône in een deltagebied. Het is 72 km lang en kent slechts één sluis , die van St Gilles.
Verder geen sluizen en de waterstand gaat ongeveer 40 cm op en neer. Gelijk aan dat van de Middellandse Zee. Op diverse plaatsen zijn er open verbindingen met de zee. Brughoogte ca 5 meter.
Tussen dit kanaal en de zee bevindt zich één van de grootste natuurgebieden van Europa: ."De "camarque.".
Uitgestrekte rietvelden zover men maar kan kijken. Zij worden bevolkt door halfwilde witte Camarque "paarden en kleine zwarte stieren. Deze worden in de gaten gehouden door mannen/vrouwen te paard. In de meertjes vindt men in grote getale Flamingo's. Deze vindt men ook in grote getale op de meertjes bij Palavas.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Afmetingen sluis "St Gilles": 192 x 12 M. Diepte kanaal 2.20 en de brughoogte 5 M .
Het is bevaarbaar voor schepen tot 3000 ton. Hier een daar zitten een paar smallere stukken en men moet dus goed uitkijken waar men moet gaan stilliggen als deze schepen aankomen. Bij een dwarswind, welke hier bijna altijd staat hebben lege schepen heel veel ruimte nodig en beladen veroorzaken zij veel zuiging.
Het afmeren moet zeer goed gebeuren met desnoods een paar extra landvasten .De zuiging van deze schepen met een diepgang van ruim 2 meter. is aanmerkelijk .
Er wordt dag en nacht gevaren. De sluis van St Gilles moet men passeren om in de rivier te komen welke behoorlijk wat getijverschil kent en waarvan de hoogte mede wordt bepaald door de waterafvoer uit de bergen (Alpen) . Deze hoogte varieert van 0-5 meter.
Aan de kant van de rivier moet men vlak bij de sluis rekening houden met verzanding. Men is er voortdurend aan het baggeren. Dit kanaal staat op diverse plaatsen in verbinding met de zee. en is dus behoorlijk zout.
Het kanaal loopt door een merengebied met hel veel zeevogels en roze flamingo's. Frontigan
Een flinke plaats met flink wat winkels en restaurants. ook is er een belangrijk station , waar veel treinen stoppen . Soms stopt ook de TGV er.
Voor en achter de Hefbrug, welke maar 2 keer per dag open gaat, zijn goede mogelijkheden om af te meren voor het wachten op de opening van de brug of eventueel overnachten. De openingstijden staan op het deur van het huisje van de brugwachter. Officieel mag men er niet langer dan 24 uur liggen.
Frontignan plage
Bootgevechten Frontignan |
ligt 5 km verder aan de kust en is een grote badplaats met een zeer grote marina. Alle mogelijkheden voor reparatie . Wel erg duur. Ca E 30/nacht.
Alleen te bereiken over zee of vanaf het kanaal via Sète . Er ligt aan de oostkant van Sète een kanaal vanaf het kanaal Rhône du Sète langs de visafslag en een olieterminal naar zee.
Maguelone
Hier liggen in de zomer meerdere Nederlanders voor langere tijd. Bij de pontonbrug , welke met een BB motor open en dicht wordt gezwaaid , kan men drinkwater halen aan de achterkant van het brugwachtershuisje.
Verder kan men er leuke strandwandelingen maken. Echt warm wordt het er niet vanwege de zeewind.
Bij het afmeren goed opletten waar de "beren" van de loswal zitten. Hier en daar zitten venijnige bouten.
Maquelone party van nederlanders |
Verder naar de kust toe ligt een heel vlak duinengebied met veel ondiepe meertjes .Vanaf een groot parkeerterrein bij de pontonbrug rijdt een toeristentreintje naar het strand. Een keienstrand overigens, zoal meestal hier
Palavas
Een drukke badplaats met een huurboothaven aan de oostzijde langs het kanaal
Verderop veel kleine bootjes in het" kanaal van Latte " bij Montpelliers naar zee. Erg veel vissers. Bij het kruispunt met in het kanaal met hele grote "Garde deuren" .zijn ongeveer 10 ligplaatsen.
Maguelone havenkade |
In Latte bij Montpelliers liggen een tweetal havens achter een sluis. De sluis wordt bediend door de havenmeester van Latte. Veel huurboten. Behoorlijk luxe en men wordt volledig ingesloten door hoge flats. Capaciteit ongeveer 100 plaatsen.
Aan de westzijde van het kruispunt is een goede aanmeermogelijkheid , echter geen elektra. of water. Water kan eventueel gebunkerd worden aan de overkant bij de VNF. Daar ligt een grote kade met werkschepen van de VNF.
camarque |
Carnon
Een leuk toeristentrekpleister met een groot keienstrand. Weinig ruimte om te passeren door de vele huurboten . Voor aanleggen moet men geluk hebben. Let op eventuele tegemoetkomende binnenvaartschepen.
Het beste is om even na 11.00 aan te komen. dan zijn er namelijk al veel huurboten vertrokken.
De capaciteit is ca 10 plaatsen, maar men meert daar veel twee dik.
La Grande Motte
Mogelijkheid tot aanleggen in het kanaal ter hoogte van de badplaats. Het is wel een kleine 30 minuten lopen naar het strand . In Le Grau du Roi zijn zowel langs het kanaal als in de haven aan de kust diverse mogelijkheden . Kosten oplopend tot wel E 32,-/nacht in het hoogseizoen. Alle mogelijke voorzieningen aanwezig.
Camarque bij Aigues Mortes |
Een leuk toeristenstadje aan de rand van de Camarque met een grote vestigmuur rondom het centrum .Leuke stopplaats.
Vlak buiten de muren een grote jachthaven met alle voorzieningen. met ongeveer 135 plaatsen, waarvan 35 stuks voor passanten.
Niet goedkoop. Ongeveer E 30.-/nacht.
Door de vele toeristen is het er erg druk. Meerder rondvaartboten bieden rondvaarten aan richting zee en de Camarque. Ook s Avonds.
Het stadje biedt veel leuke winkeltjes en natuurlijk een heleboel restaurantjes met druk bezette terrasjes.
Vlak bij dit stadje op ca 20 minuten lopen zijn een tiental grote vissteigers aangebracht in het kanaal. Deze zijn heel goed te gebruiken als afmeerplaats voor een nachtje. Let goed op het weer. Het kan er flink waaien.
Camraque Paarden |
Gallician
Een klein wijndorpje met een grote cooperatieve cave en nog een tweetal andere caves. Men heeft daar heerlijke goed betaalbare z.g. "Nîmeswijnen". Een aanrader. In de zomer elke week stierenrennen in de dorpstraat of in de kleine arena. Fantastisch primitief.
De jachthaven is zonder verbreding gelegen aan het kanaal. Men meert daar af met de kont naar de kade en voor op een boei of anker.
De haven heeft een prachtige Capitainerie met een expohal en wordt beheert door Mevr. Laurence Colombaud Ëén van de eerste havens met internet. Het heeft ongeveer 40 plaatsen , waarvan 7 stuks voor passanten. Goede elektra en water. en Wifi.
Men heeft daar veel last van de "3000 tonners " welke daar voorbij varen van de haven van Sète naar de Rhône.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In 2004 zijn wij daar bijna op de kaai geslagen doordat een stuwdam bij Nîmes doorbrak en er een geweldige hoeveelheid water naar beneden kwam. Het kanaal kon dit niet verwerken ondanks de vele doorlaten naar de Camarque. Het hele dorp liep onder.
Met behulp van een paar schippers , waaronder ik zelf, werd door de brandweer de dijk naar de Camarque op een vijftal plaatsen opgeblazen om het water af te laten vloeien.
Onze auto bovenop een viaduct gezet en maar duimen. Gelukkig bleef het viaduct overeind.
We waren noodgedwongen een paar weken te blijven liggen doordat de dijken doorweekt waren en nog wekenlang op doorbreken stonden. Er is goede Elektra en water.
Het was indrukwekkend om te zien hoe de veeboeren/boerinnen hun halfwilde vee, paarden en stieren, uit de moerassen van de Camarque ophaalden . Op ongezadelde paarden dreven zij die dieren over een smalle brug het dorp in en lieten deze daar los en opgevangen door de dorpelingen. Iets om nooit te vergeten.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
St Gilles
Gelegen aan de zijtak van Beaucaire ongeveer 5 km van het Canal du Rhône à Sète .
Een leuk plaatsje met een vrij grote haven , waar ook een groot verhuurbedrijf is gevestigd.
Het heeft een capaciteit van ongeveer 80 schepen. Het ligt langs het kanaal wat bij Beaucaire uitmondt in de Rhône. De laatste sluis wordt echter niet meer gebruikt.
De HENDRIKA CELINA in Frontignan |
Beaucaire heeft een grote haven met 230 plaatsen en met veel voorzieningen . Ook tussen St Gilles en Beaucaire liggen nog een tweetal jachthavens , waarvan Bellegarde met ongeveer 70 plaatsen de grootste is.
Om echter op de "Petit Rhône" te komen, welke zich bij Arlès , afscheidt van de Rhône , moet vlak voor St Gilles door de sluis van St Gilles.
Dit is een grote sluis van 120 m lang en ca 8 m breed. geschikt voor schepen tot 3000 ton. Verval tussen 0-5 m , afhankelijk van het getij in de rivier.
Daar vindt ook een controle plaats van het VNF vignet en uitrusting. Het varen op de rivieren de Rhône en de Saône vraagt een wat uitgebreidere uitrusting dan op de kanalen.
Deze is te vergelijken met die welke men in Nederland nodig heeft op het IJsselmeer en de Wadden. Het "vuurwerk" is wat eenvoudiger.
Voor meer informatie over havenfaciliteiten zie: HAVENS EN AFMEERPLEKKEN
Naar startpagina varen in Frankrijk
Sjaak Anders jan 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten