zaterdag 4 februari 2012

REIS met de HENDRIKA CELINA in 2008 DEEL 5

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
       Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door Frankrijk in 2008 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 5     Van ST GILLIS SLUIS   naar LYON   over de RHONE 
Op dit traject verlaten we het Canal de Rhone au Sète bij de sluis van St. Gillis  om via de Petit Rhone  en de Rhone naar Lyon te varen. 
Dit is dus het varen op de grootste rivier van Frankrijk. Het is een brede , meestal traag stromende rivier , welke echter in korte tijd zeer snel kan  gaan stromen na een hevige regenval in de Alpen en na een snelle dooi van de sneeuw in hetzelfde gebied. 
Verder kunnen er onverwachte snelle stromen ontstaan in de laterale kanalen bij de stuwen als de koelcapaciteit in de Elektriciteits centrales opgevoerd moeten worden.
Snelheden oplopend tot ca 7 a 8 km/uur  is dan niet uitzonderlijk . men moet dan ook over behoorlijk wat motorkapaciteit beschikken om met name onder de viaducten tussen de pilaren niet in de problemen te komen. 
De H.C. in Viviers
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PETIT RHONE 
Deze zijtak welke ontspringt uit de Rhone bij Arles is totaal 58 km lang en het stroomt door een mooi natuurgebied. Door de verhoging van de dijken ,met name aan de kant van St Gilles  is er weinig uitzicht. Aan de andere kant veel hoge bebossing. 
Deze zijtak is goed bevaarbaar  vanaf de Rhône over een afstand van 21 km tot aan de sluis van St Gilles.Daarna is het niet meer betond en eindigt op een paar ondiepe banken in de monding. 
Alleen nog bevaarbaar voor lokale vissers bij hoog water. 

Er is een behoorlijk getijverschil  welke in het voorjaar drie tot vijf meter kan bedragen . In  de winter  zelfs nog meer , gezien de enorme dijkverhoging welke men hier langs de rivier heeft doorgevoerd. 
Het bevaarbare deel is bezaaid met half vergane kribben van beton en hout . 
De betonning is goed en wordt goed onderhouden voor de vele binnenvaart. 
Drijfhout op de petit Rhone
Als bijzonderheid kunnen we nog vermelden  dat er nog zwarte tonnen en staken worden gebruikt. Hier en daar is men wel begonnen om deze te vervangen door de voorgeschreven groene. ( Situatie in 2008)
Het is beslist noodzakelijk om binnen deze betonning  van deze zwaar kronkelende rivier te blijven , want de kribben, welke bij hoog water nauwelijks of niet te zien zijn lopen door tot aan de vrij smalle geul.Dus beslist niet achter de tonnen en staken komen.  
We hebben er diverse malen diep beladen binnenvaartschepen  aan de grond zien lopen en zien zitten. Dus de diepte is daar wel wisselend. 

Vlak bij de sluis  kan men afmeren aan een houten steiger. Geen voorzieningen helaas. 
Het is er prachtig . Dar zit men ca 2km van St.Gilles. 
Bij laag water ziet men een groot aantal strandjes  met in de zomer baders. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bij veel waterafvoer in het  voorjaar moet men rekening houden met veel drijvend hout en boomstammen uit de bergen. 
Le Petit Rhone
Arlès.
Komende van de sluis van St Gillis komt men na ca 18 km aan SB , vlak onder een viaduct nog een goede afmeerplek tegen . dat is bij Trinquetaille.  Het schip moet men daar echter niet te lang laten liggen , gezien de vernielingen en grafiti is het een plek waar veel hangjongeren schijnen te komen.
Bij de splitsing gaan we hard stuurboord uit . Let goed op de zware stroom bij de scheidings pier!  na een paar km met de stroom mee komen we in een interessante stad:ARLES met zijn vele oude gebouwen en een eeuwenoude arena, waar het hele jaar door vele  stierengevechten plaats vinden. Verder een groot station. Rondom deze arena bevindt zich het toeristengebied. 
De jacht haven  zelf  bestaat uit een paar drijvende steigers, welke echter weinig of geen plaats bieden  doordat er altijd plaatselijke boten liggen. Er schijnt elektra en water te zijn. Officieel 5 à 6 plaatsen.  
Er zijn vergevorderde plannen voor het bouwen  van een  jachthaven met 130-150 plaatsen vlak bij de Arena.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXxxxxxX

Le Rhône
Deze rivier  begint in het meer van Genève en  komt uiteindelijk uit in de Middellandse Zee  vlak bij Marseille. Vanaf Lyon, waar de Saône in de Rhone komt , is het ruim 310 km. naar de Middellandse Zee. De vaarweg zelf is een 20 tal km s korter door de gegraven lateraal kanalen. 
Om het hoogteverschil te overbruggen en de stroom, met name in het voorjaar,  te temmen is de rivier van een  dertiental grote sluizen voorzien, welke allemaal in een stuwdam zijn ingebouwd. Daar wordt ook meestal elektriciteit opgewekt. In 1980 is men daarmee gereed gekomen. Daar vindt men ook  de lateraal kanalen.  
De afmetingen van deze sluizen zijn 190 x 12 M.  Ze zijn allemaal voorzien van drijvende bolders op 2 niveaus. 
Voor en achter de sluizen zijn bijna overal wachtsteigers voor de pleziervaart aanwezig, net achter de grote ducdalven , dus men ligt er betrekkelijk veilig.ook gedurende de nacht , als men als "plaisance" niet geschut wordt mag men daar voor een nachtje afmeren.  
Le Rhone bij Viviers
In de praktijk moet men zelden wachten. maximale wachttijd is officieel 40 minuten  indien van de andere kant beroepsvaart  wordt verwacht.  VHF kanalen 10 of 12.                     
Op een tweetal plaatsen is een lateraal kanaal gegraven, zoals men dat ook ziet in de Maas  bij Maastricht.
De geul, welke men zeker moet volgen waar betonning aanwezig is, is minimaal 3 m diep. 
De viaducten/bruggen zijn minimaal 6,30 M of meer hoog. 
Verder vindt men ook een aantal Kerncentrales langs de rivier welke het water nodig hebben voor de koeling van het systeem. Geweldig hoge koeltorens ziet men dan ook op vele kilometers  afstand.                
Kerncentrale aan de Rhone
Men name in het voorjaar, als  de sneeuw aan het smelten is in de Alpen, staat er een stroom tot wel 5 km/uur of soms nog even hoger. Vooral bij viaducten met veel brede pilaren . Deze halveren samen  zowat de breedte van de rivier. . 
Het is dan beter om een maandje te wachten alvorens men deze rivier gaat bevaren. 
In de zomer kan men soms ook een aantal dagen verrast worden door een fikse stroom na veel regen in de Alpen.
 Het verkeer op de Rhône   stelt niet veel voor als men het vergelijkt  met het aantal schepen wat op de Waal bij Nijmegen vaart. Wat in Nijmegen in een uur voorbij komt , komt in een week op de Rhône voorbij. 
Behalve een achttal grote hotelschepen met een lengte van 120 m , ziet men er aantal gastankers met een lengte van ca 100 m en een aantal duwbakken . Meestal 2 bakken achter elkaar. 
Binnenvaart schepen  , meestal 1500- 3000  ton, varen   veel zout en containers naar het Noorden en graan naar het Zuiden.                                                                                     
Opvallend  zijn hier ook de z.g. "Kruiplijn Coasters".  Bijna allemaal , het zijn er een stuk of acht , een Nederlandse eigenaar. Varen soms onder Nederlandse vlag, maar meestal  onder een goedkope vlag , zoals Nassau en de Bahama's. 
Deze schepen varen lading van en naar de Middelllandse Zee  vanaf Lyon, Macon of Chalons sur Saone , waar een hele grote binnenvaarhaven liggen  met veel industrie. 
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXxxxxxxX
de Rhone bij Beaucaire 
Naar het Noorden varende, zoals wij nu, komen we gauw in een lateraal kanaal bij 
Beaucaire .  Deze stad huisvest een grote haven voor de plaisance  ,(230 plaatsen )  welke echter alleen via het kanaal Rhône du Sète te bereiken is. Sluis tussen kanaal en rivier is definitief gestremd. 
Aan de noordzijde van de sluis van Beaucaire  ligt op ongeveer een km afstand een mooie jachthaven : Vallebreques.  Officieel 20  ligplaatsen. Kosten ca 25 euro. incl elektra en water. 
De laatste tijd liggen er  echter nog al veel vaste liggers ,welke weinig plaats overlaten voor passanten.  Het liggeld is evenals in Beaucaire  behoorlijk hoog. 
De haven wordt tegenwoordig beheerd door de Capitainerie van Beaucaire.
Wanneer de Mistral doorzet, wat zomers een paar keer per maand gebeurt, is het belangrijk om niet aan de buitensteiger te liggen .
De golfslag  kan dan zeer pittig worden. en grote schuimkoppen  waaien dan zelfs over de hele haven , Windkracht 5-6  is dan niet zeldzaam. De drijvende steigers kunnen dan ook eveneens flink tekeer gaan.  
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXxxxxxX
Op de Rhône werden wij in 2006 geconfronteerd met een  busvliegtuig  waarmee wij bijna een aanvaring hadden.  Wij hadden op een gegeven  de indruk dat de piloot ons niet had gezien. 
De spanning liep snel op toen het vliegtuig recht op ons aankwam . Op ongeveer 100 m voor ons schip werd het vliegtuig ineens omhoog getrokken zonder water te hebben geschept. 
Daarna maakte het een nieuw rondje en schepte toen water ongeveer 100 m naast ons. De rivier is daar ongeveer 200 m breed. Er was een grote bosvrand in de Vendee.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxX
Het blusvliegtuig     
Verder de Rhone opvarend  komt men na een dagje varen een sluis tegen met een geweldig verval van wel 25 METER !: de sluis  Bollène
In de omgeving van Bollène  heeft men een prachtig uitzicht op de omgeving . Veel rotswanden en een heuvellandschap van de Ardèche. Bovendien heeft men uitzicht op de Mont Ventoux., welke domineert over de hele omgeving. 
Sluis van Bollène 25 m verval!                          
De sluis van Bollène is de sluis in de rivier de Rhône met het grootste verval in Europa. Namelijk wel zo,n 25 meter! Indrukwekkend als men met laag water in- of uitvaart en men tegen de  hoge sluismuren opkijkt. 
Volgens ons komt de zon  daar  beneden nooit... 
De sluis  is verder  niet moeilijk om te nemen met de aanwezige drijvende bolders. 
Deze bolders hebben een hoge en een lage bolder. Dus ook voor kleine jachten zeer goed te doen. 

De sluiswachters zien er op toe dat men  een voor- en achterspring vastmaakt.  Verder natuurlijk de verplichte zwemvesten voor elke opvarende .                                                                       
Les Roches                          
Weer verder naar het Noorden , vlak bij Avignon, waar men  uitstekend kan afmeren aan drijvende steigers als deze in het voorjaar niet zijn weggeslagen door de stroom  biedt behalve een lange kademuur hele mooie gebouwen en natuurlijk de beroemde halve brug. 
Er heeft ooit een paus over het katholieke deel van de wereld geregeerd.En dat laat natuurlijk zijn sporen na in de vorm van vele mooie gebouwen/paleizen  met de nodige standbeelden.
De nodige pleintjes met leuke terrasjes ontbreken eveneens niet. 
Iets verderop kan men een dode arm invaren  ,ca 5 km , en dan komt men bij 
 Pont2 ( L'Ardoise )
Een jachthaven , ongeveer 40 plaatsen,  welke beheerd wordt door Duitsers. Een enthousiaste lasser, de eigenaar ?, heeft de drijvende pontons in elkaar gezet.Het geheel geeft wel een steriele indruk, mede veroorzaakt door de blauwe kleur. 
Elektra en water is volop aanwezig. De haven is afgesloten en s nachts gaat het hek op slot. Er is een taxidienst naar het TGV station van Avignon. 
Pont 2   ( LÁrdoise)
Het toezicht is goed en men kan zonder problemen  je schip wat langere tijd laten liggen. Ook "Hivernage "is mogelijk.  het ligt jammer genoeg in een industriegebied.                       Viviers
Weer verder stroomopwaarts komt men een leuk oud stadje, Viviers,  tegen bij een dode arm van de rivier. 
De haven is gelegen in een dode arm en biedt een zestiental plaatsen  aan "vingers " voor passanten. Het is geopend van 1 mei  tot 30 september. Het wordt beheert door Mr. René Lascombes , welke ook de camping beheert .
Het stadje biedt behalve wat restaurants ook een restaurant in de haven met levende muziek in het hoogseizoen.  Verder alle benodigde commercie. 
Viviers
Let goed op de betonning ! . Vaar tussen de pier en de geel/groene boei naar binnen. Onder de rode tonnen ligt een dijk met heel weinig water erboven. .  
Er liggen altijd één of meerder hotelschepen. Dus altijd wat te beleven. 
De hotelschepen bieden veel afwisseling en nog al wat drukte in de haven. De kaai is speciaal aangelegd voor deze schepen en er kunnen er drie liggen. 
In 2008 voeren er een achttal grote hotelschepen met een lengte van 120 meter en een breedte van 12 meter op de Rhône . Zij voeren onder Nederlandse, Duitse en Franse vlag.
Verder nog een vijftal kleine schepen met Penichet afmetingen. Deze kleine hotelschepen vindt men ook wel terug op de diverse kanalen  ten noorden van Lyon.  
Op de kaai , naast de officiele capitainerie, welke nooit bemand is, ligt een leuk restaurantje Hier wordt vaak "life "muziek gespeeld. 
Er is ook een vrij grote watersport vereniging  met berging van boten op het droge. Grote helling. 
Kerncentrale bij Cruas
Cruas 
Biedt een afmeerplaats voor  ca 45 schepen tot ca 12 M. aan drijvende pontons. 
Montélimar
Montélimar is de beroemde Nougat stad. In de stad vindt men talloze winkeltjes  met nougat. Een aantal fabrieken waart dit product wordt geproduceerd, vindt men op de industrieterreinen terug. Verder een flinke stad  met veel commercie.
Er kan daar niet afgemeerd worden .
Dubbele TGV viaduct over de Rhone
Het is toch een probleem om een afmeerplaats langs de rivier te vinden. men moet de tocht daarom goed plannen. 
In geval van nood kan men altijd voor de nacht bij de wachtsteiger van een sluis afmeren. Hiervoor krijgt men zover bekend altijd toestemming.  .

Beroemd baken "Le table de Roi" aldus het VVV
Over dit baken , bestaande uit een rots op ongeveer 50 m uit de kant en voorzien van een rood baken met licht, wordt verteld dat één van de koningen, onderweg per boot, ietwat misselijk was. 
Daarom gaf hij opdracht om een tafel en stoel op die rots te zetten. Vervolgens ging hij daar zitten lunchen. ( bron :  het VVV) 
 Valence is de volgende plaats met een grote moderne dure jachthaven, "l"Epervière ". Deze ligt ten zuiden van de stad op ongeveer 30 minuten lopen van  het centrum met zeer veel winkels  Het heeft ongeveer 470 ligplaatsen .Eén grote Hypermarché op korte loopafstand.  
Men kan er diesel bunkeren en er zijn een tweetal watersportwinkels gevestigd. 
Het is ook  mogelijk om op de rivier af te meren. Er is een grote bootkraan aanwezig.                   
 Onderweg komen  we nog een prachtige oever tegen in de vorm van een bergrug . Deze worden Les Roches genoemd.                                       
Tain l'Hermitage de wijnstreek van de Rhone 
Tain l'Hermitage
Valt op door zijn grote naam beschildering op de  linker oever 
Dit is de thuishaven van de Franse Hotelschepen . Het is een beroemd wijngebied . Aan beide zijden van de rivier ziet men  de namen van de caves  in manshoge witte letters van de beroemde wijnen uit dit gebied op de berghellingen staan.                                                            
Les Roches                 
Tournon Is de volgende plaats met zeer veel toeristen. De ene bus na de andere ziet men stoppen op de
 kade .Er is natuurlijk veel te doen om de beroemde Rhone wijnen en haar industrie. Bovendien is deze plaats van oudsher een grote bekende handelsplaats. De Romeinen liepen er ook al rond.
Aan de kant van de stad kan men met een boot tot ca 15 meter lengte  goed afmeren in een kleine jachthaven welke afgescheiden wordt door een houten steiger van de rivier. Capaciteit ongeveer 10 schepen.  Het is er ongeveer 1 m diep. 
Veel houten paaltjes  moeten de golfslag breken van de grote schepen op de rivier. 
In de haven elektra en water.
Het is vrij moeilijk om het haventje in te varen  als er een flinke stroom staat. 
Men heeft namelijk weinig ruimte om te draaien en in te varen. 
Andance  
Er is een kaai met ponton geprojecteerd, maar was nog niet aanwezig in 2008. man kan goed afmeren aan een kleine ponton in Andancette aan de overkant voorbij de oude monumentale brug. Geen voorzieningen Gratis. .Voor de eur een groot terras van een restaurant/cafetaria. 
Let op de zware stroming welke onder de smalle doorgangen van de brug doorgaans aanwezig is. 
Passeer wel door de juiste doorgangen, want achter de andere doorgangen is het nogal ondiep.  
Vienne
Vlak bij de brug ligt een goede steiger met elektra en water . Hier kunnen een viertal boten liggen.  Afmeren is gratis. 
Aan de overkant kan men in geval van nood ook liggen, maar daar meren regelmatig hotelboten af. 
Het is een vrij grote stad, dus alle commercie is aanwezig. 
De stad kent veel doorgaand verkeer en er is constant een verkeersstroom over de kade/boulevard langs de rivier. 
Een mooie hangbrug over de Rhone 
Givors
Heeft 21 plaatsen aan drijvende pontons, waarvan 9 voor passanten. Gratis aanleggen maar E 6,- voor 12 uur elektra.  het is de laatste aanlegmogelijkheid voordat we in Lyon arriveren . 
Vlak voor Lyon kan men de RHone nog een tiental km s blijven volgen. Er is echter veel industrie. Verder grote kaden voor de hotelboten . men kan daar in de buurt wel liggen. Er is daar ook diesel te verkrijgen. 
Wij gaan echter BB uit en varen de Saone op . Na ongeveer drie km , na een aantal viaducten te hebben gepasseerd meren we af aan de Quai du Joffre . Een welbekende plaats voor zwervers als wij. daar zijn alle mogelijkheden om deze interessante stad te bezoeken . Het biedt behalve veel winkels en markten ook veel cultuur. s Avonds zijn de kerken en Cathedralen schitterend verlicht.


Voor informatie over kosten en mogelijkheden in de havens  verwijzen wij U naar HAVENS en AFMEERPLEKKEN in FRANKRIJK

Sjaak Anders    jan 2012  

 STARTPAGINA  van VAREN IN FRANKRIJK



































Geen opmerkingen:

Een reactie posten