zaterdag 4 februari 2012

REIS met de de HENDRIKA CELINA in 2008 DEEL2

       xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
            Met de  Tjalk HENDRIKA CELINA door Frankrijk in 2008
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 DEEL 2  :      Het Canal de Garonne van Moissac naar Toulouse .
 ( voor deel 1: rechterkolom  januari (1) 
De H.C. in de sluis op Can. de Garonne 
MOISSAC -    VERTREK 
Het is mooi weer geworden  na een aantal dagen ons vertrek te hebben uitgesteld vanwege het slechte weer.  
We vertrekken vandaag  na een hartelijk afscheid van onze havenmeester  Ian en zijn vrouw Deze hebben onze een uitstekende service geboden . Zelfs ons schip uit een naburige haven gehaald nadat Celina wegens een zeer ernstige ziekte in Nederland moest blijven  welke ruim 4 maanden in beslag nam. Vanuit de Capitainerie waren de sluiswachters reeds gewaarschuwd voor de eerste vier sluizen tot Castelsarrasin. 
Een vlotte doorvaart was gegarandeerd. 
Aquaduct bij Moissac over de Tarn 
Vlak na de eerste drie sluizen wordt een groot aquaduct gepasseerd, welke over de Tarn ligt
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Een tiental km verder stroomafwaarts , ongeveer 10 km en  ten westen van Moissac, vloeit deze Tarn samen , zoals reeds vermeld, met de Garonne en gaat dan verder als de  Garonne .
Bij Bordeaux verandert de naam dan in  de Gironde. om dan verderop uit te monden in de Golf van Biscaye
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Castelnaudery en Moissac hebben nog verhuurboten maatschappijen , waardoor er nog ongeveer 3 a 4 boten per dag passeren. 
Er varen hier ook een paar luxe motorschepen  , zoals wij,  en soms een enkele zeilboot  met gestreken mast(en). Deze boten  worden door ons als "platmast" aangeduid. 

Castelsarrasin 
 De  eerste haven  welke wij bereiken bestaat uit een flinke grote kom  met in het midden twee drijvende eilanden voor eenden en wat zwanen. . 
Aan de overkant kan men eventueel ook afmeren  tegenover een groot sociaal centrum waar veel activiteiten plaats vinden met veel muziek. Maar dat gebeurt niet dagelijks.           
Castelsarrassin  haven 
Het stadje heeft een leuke markt met in de zomer veel  theatervoorstellingen  en muziek op de markt. 


Aan de oostkant van de haven tegenover vele vaste liggers is een jachtwerf met een kraan. Zo nodig  wordt een extra mobiele kraan ingehuurd.
De sluizen in het Canal Lateral à la Garonnne  zijn in tegenstelling tot de sluizen in het Canal du Midi, welke ovaal zijn, recht. 
Allemaal  met een lengte van ca 40 m en 5.10 breed.  de sluizen worden praktisch  allemaal handmatig bediend door meerijdende sluiswachters met kleine auto's of bromfietsen.



 Aan de oostkant van de haven tegenover vele vaste liggers is een jachtwerf met een kraan. Zo nodig  wordt een extra mobiele kraan ingehuurd. 


Canal de Garonne 
In tegenstelling tot de sluiswachters van het Canal du midi , zijn de sluiswachters hier behulpzaam en attent. 
Het komt meerder malen voor dat men dezelfde sluiswachter(es)  de volgende dag tientallen kilometers verderop weer tegenkomt. 
Dat kan langs het Canal du Midi niet gezegd worden. Daar heeft de vakbond teveel te vertellen. en is men te lui  en onwillig om een lijn aan te nemen
Van een goede service is daar dan ook  helaas geen sprake .C'est la Vie!  
Het is het enige kanaal in Frankrijk waar men geen hulp verleent  bij het sassen . Voor zover bij ons bekend .
CASTELSARRASIN  --   MONTECH 
Bij Moissac komen een aantal wegen uit het Noorden samen welke  de " Santiago de Compostella" gangers volgen op hun weg naar  Spanje. 
Compostella gangers
Langs het kanaal ziet men dan ook regelmatig mensen  lopen of rijden op dieren , zoals muilezels of paarden.  .
Behalve uit Europa komen zij ook uit landen als USA en Canada.  
Lagen afgemeerd bij sluis Pommies op de splitsing  van de zes 30 meter sluizen en de sleephelling voor de grote schepen.De pente d Éau de Montech. 
Pente d'Eau bij Montecg
De schade van de storm in 2006 , welke wij op ca 500 meter afstand meemaakten ,is nog goed te zien. Het herstel van de jonge bomen is opmerkelijk  .
Montech staat bekend  om de helling  van Montech. In het Frans: Le "pente d'eau ".Grote schepen , langer dan 30 m  worden een helling opgesleept of neergelaten met behulp van twee diesellocomotieven. .
Schepen met een grotere lengte dan 30 m. zijn sporadisch en men moet er bovendien apart voor betalen . 
In de praktijk gaat er nu in het hoogseizoen een rondvaartboot uit Montech  op en neer .
Kleine schepen, tot 30 m ,   maken gebruik van  een zestal sluizen met een lengte van  ongeveer 30 m  en een breedte van 5.10 mtr. Namen de volgende dag  de zes  "30 m " sluizen in 1 uur en twintig minuten zonder problemen. De "overlaten"  zorgden echter voor flink wat dwarsstroom vlak voor de sluis.
Er was dan ook flink wat stuurmanskunst nodig om zonder verfschade door de zes sluizen te komen. 
Meerden af vlak na de sluis van "Lavache " 
 Montech  SLUIS LAVACHE  
Tussen de sluis en de eigenlijke haven ligt een lange kaai , waar meestal een Peniche ligt afgemeerd , waarmee rondvaarten gehouden worden. 
Op sommige plaatsen erg ondiep .  Er zijn geen voorzieningen                                                                            
De haven van Montech heeft een aantal vingers en een klein aantal plaatsen voor grotere schepen. 
Verder is er een huurbedrijf  gevestigd, welke  veel plekken in beslag neemt. Elektra en water aanwezig. Aan de westkant  is een aantal plaatsen voor peniches.  
Verder neemt een rondvaartboot  samen met een restaurantboot veel plek in, zodat er voor passanten niet zoveel mogelijkheden zijn. 
 Aan de oostzijde voorbij de brug is nog een goede plek voor grotere schepen. 
Het kanaal naar Montauban vanaf Montech  was na de zware  wervelstorm in 2005,  nog  gesloten voor de recreatie. Er lagen nog teveel bomen over het kanaal.                                                         
Ravage na de storm in 2006   
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In 2006 lagen we vlak voor sluis  bij Montech  toen een zware wervelstorm vlak voor onze boeg over het kanaal trok. 



Zowel het dorp Montech als de "Pente  d Éau" helling werden totaal ontregeld door een wervelstorm.  
Honderden grote platanen knapten als lucifershoutjes en lagen na afloop dwars over het kanaal. 
In het dorp lagen de stroom- en telefoonleidingen in de straten naast de vele dakpannen. Het leger werd ingezet om te helpen en  ingezet voor de veiligheid
Met een aantal  mobiele kranen , sleepboten  en bakken werd het kanaal in twee weken weer vrij gemaakt. Een goede prestatie  gezien de schade. Vlak  daarna konden we weer verder. 
Hiervan hebben we  wel geleerd, dat ook in de zomer bij heel rustig weer het schip goed moet worden afgemeerd .
 Je weet maar nooit. Houdt altijd rekening met een orkaan of wervelstorm .Of het wellicht ongecontroleerd leegstromen van een bief. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In de strook van Bordeaux  naar Genève   komen jaarlijks tientallen zware onweersbuien voor. De meeste van heel Europa .   



Langs  dit  kanaal  liggen vele bossen en bosschages. 
Er zijn vele mogelijkheden  om meerder dagen te blijven liggen  en van de rust te genieten. Het verkeer op dit kanaal , zoals reeds eerder vermeld, is miniem . Een  paar schepen per dag is al heel wat. 
 Voor en na de sluizen staan veelal houten palen als bolders. Soms wel krakkemikkig. Maar je kunt niet alles hebben.. Water is op sommige sluizen te krijgen.
MONTECH -   GRISOLLES 
 We lagen afgemeerd   in Grisolles voor het gemeenschapshuis voor de brug. Weliswaar geen voorzieningen, maar beter en rustiger dan bij de silo na de brug. 
Daar loeien dag en nacht de ventilatoren om brand in het graan te voorkomen. Verder is de kaai daar zwaar verwaarloosd en officieel voor peniches.
Hers
GRISOLLES   -   HERS 
Het is inmiddels al weer 3 mei en we gaan weer een 8 tal km's verder. 
Na het passeren van drie sluizen  arriveren we wederom bij een bekende afmeerplaats van twee jaar tevoren.:  Hers
Hers is een klein dorpje ongeveer 5 km voor Toulouse . Er zijn  hier heel grote parkeerterreinen voor de opslag en distributie van duizenden auto's.
Je kunt er uitstekend overnachten . De treinen denderen  echter op een afstand van nog geen 50 m voorbij.  !
Dus je moet een goede slaper zijn.!
Wel een mooie landelijke omgeving Bij het afmeren rekening houden met een forse stroom, deze loopt vanaf het aquaduct naar een lateraal kanaaltje vlak langs de  sluis  aan de zuidzijde.
LES PINASSE  -    TOULOUSE 
Toulouse Ingang  Can.MIDI vanaf de Garonnekanaal
Meerden in eerste instantie af in de havenkom van  l'Embouchure . Besloten toch op te varen naar de eerste sluis in Le canal du Midi. 
We zagen te veel zwerf/hangjongeren. We hadden ook de indruk dat er werd "gedeald". in het parkje bij de havenkom. 
We hebben nu het Lateraal kanaal à la Garonne verlaten en zijn  het kanaal du Midi ingevaren. 
Een heel andere omgeving met duidelijk heel wat meer verkeer en drukte

Voor meer info over havens  naar: HAVENS EN AFMEERPLEKKEN 


Terug naar : STARTPAGINA van Varen in Frankrijk





Sjaak Anders      jan 2012 





























































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten