Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door Frankrijk in 2008
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 2 : Het Canal de Garonne van Moissac naar Toulouse .
( voor deel 1: rechterkolom januari (1)
Een vlotte doorvaart was gegarandeerd.
Aquaduct bij Moissac over de Tarn |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Een tiental km verder stroomafwaarts , ongeveer 10 km en ten westen van Moissac, vloeit deze Tarn samen , zoals reeds vermeld, met de Garonne en gaat dan verder als de Garonne .
Bij Bordeaux verandert de naam dan in de Gironde. om dan verderop uit te monden in de Golf van Biscaye
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Castelnaudery en Moissac hebben nog verhuurboten maatschappijen , waardoor er nog ongeveer 3 a 4 boten per dag passeren.
Er varen hier ook een paar luxe motorschepen , zoals wij, en soms een enkele zeilboot met gestreken mast(en). Deze boten worden door ons als "platmast" aangeduid. Castelsarrasin
De eerste haven welke wij bereiken bestaat uit een flinke grote kom met in het midden twee drijvende eilanden voor eenden en wat zwanen. .
Aan de overkant kan men eventueel ook afmeren tegenover een groot sociaal centrum waar veel activiteiten plaats vinden met veel muziek. Maar dat gebeurt niet dagelijks.
Castelsarrassin haven |
Het stadje heeft een leuke markt met in de zomer veel theatervoorstellingen en muziek op de markt.
Aan de oostkant van de haven tegenover vele vaste liggers is een jachtwerf met een kraan. Zo nodig wordt een extra mobiele kraan ingehuurd.
De sluizen in het Canal Lateral à la Garonnne zijn in tegenstelling tot de sluizen in het Canal du Midi, welke ovaal zijn, recht.
Allemaal met een lengte van ca 40 m en 5.10 breed. de sluizen worden praktisch allemaal handmatig bediend door meerijdende sluiswachters met kleine auto's of bromfietsen.
Aan de oostkant van de haven tegenover vele vaste liggers is een jachtwerf met een kraan. Zo nodig wordt een extra mobiele kraan ingehuurd.
Canal de Garonne |
In tegenstelling tot de sluiswachters van het Canal du midi , zijn de sluiswachters hier behulpzaam en attent.
Het komt meerder malen voor dat men dezelfde sluiswachter(es) de volgende dag tientallen kilometers verderop weer tegenkomt.
Dat kan langs het Canal du Midi niet gezegd worden. Daar heeft de vakbond teveel te vertellen. en is men te lui en onwillig om een lijn aan te nemen
Van een goede service is daar dan ook helaas geen sprake .C'est la Vie!
Het is het enige kanaal in Frankrijk waar men geen hulp verleent bij het sassen . Voor zover bij ons bekend .
CASTELSARRASIN -- MONTECH
Bij Moissac komen een aantal wegen uit het Noorden samen welke de " Santiago de Compostella" gangers volgen op hun weg naar Spanje.
Compostella gangers |
Langs het kanaal ziet men dan ook regelmatig mensen lopen of rijden op dieren , zoals muilezels of paarden. .
Behalve uit Europa komen zij ook uit landen als USA en Canada.
Lagen afgemeerd bij sluis Pommies op de splitsing van de zes 30 meter sluizen en de sleephelling voor de grote schepen.De pente d Éau de Montech.
Pente d'Eau bij Montecg |
De schade van de storm in 2006 , welke wij op ca 500 meter afstand meemaakten ,is nog goed te zien. Het herstel van de jonge bomen is opmerkelijk .
Montech staat bekend om de helling van Montech. In het Frans: Le "pente d'eau ".Grote schepen , langer dan 30 m worden een helling opgesleept of neergelaten met behulp van twee diesellocomotieven. .
Schepen met een grotere lengte dan 30 m. zijn sporadisch en men moet er bovendien apart voor betalen .
In de praktijk gaat er nu in het hoogseizoen een rondvaartboot uit Montech op en neer .
Kleine schepen, tot 30 m , maken gebruik van een zestal sluizen met een lengte van ongeveer 30 m en een breedte van 5.10 mtr. Namen de volgende dag de zes "30 m " sluizen in 1 uur en twintig minuten zonder problemen. De "overlaten" zorgden echter voor flink wat dwarsstroom vlak voor de sluis.
Er was dan ook flink wat stuurmanskunst nodig om zonder verfschade door de zes sluizen te komen.
Meerden af vlak na de sluis van "Lavache "
Montech SLUIS LAVACHE
Tussen de sluis en de eigenlijke haven ligt een lange kaai , waar meestal een Peniche ligt afgemeerd , waarmee rondvaarten gehouden worden.
Op sommige plaatsen erg ondiep . Er zijn geen voorzieningen
De haven van Montech heeft een aantal vingers en een klein aantal plaatsen voor grotere schepen.
Verder is er een huurbedrijf gevestigd, welke veel plekken in beslag neemt. Elektra en water aanwezig. Aan de westkant is een aantal plaatsen voor peniches.
Verder neemt een rondvaartboot samen met een restaurantboot veel plek in, zodat er voor passanten niet zoveel mogelijkheden zijn.
Aan de oostzijde voorbij de brug is nog een goede plek voor grotere schepen.
Het kanaal naar Montauban vanaf Montech was na de zware wervelstorm in 2005, nog gesloten voor de recreatie. Er lagen nog teveel bomen over het kanaal.
Ravage na de storm in 2006 |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In 2006 lagen we vlak voor sluis bij Montech toen een zware wervelstorm vlak voor onze boeg over het kanaal trok.
Zowel het dorp Montech als de "Pente d Éau" helling werden totaal ontregeld door een wervelstorm.
Honderden grote platanen knapten als lucifershoutjes en lagen na afloop dwars over het kanaal.
In het dorp lagen de stroom- en telefoonleidingen in de straten naast de vele dakpannen. Het leger werd ingezet om te helpen en ingezet voor de veiligheid
Met een aantal mobiele kranen , sleepboten en bakken werd het kanaal in twee weken weer vrij gemaakt. Een goede prestatie gezien de schade. Vlak daarna konden we weer verder.
Hiervan hebben we wel geleerd, dat ook in de zomer bij heel rustig weer het schip goed moet worden afgemeerd .
Je weet maar nooit. Houdt altijd rekening met een orkaan of wervelstorm .Of het wellicht ongecontroleerd leegstromen van een bief.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In de strook van Bordeaux naar Genève komen jaarlijks tientallen zware onweersbuien voor. De meeste van heel Europa .
Langs dit kanaal liggen vele bossen en bosschages.
Er zijn vele mogelijkheden om meerder dagen te blijven liggen en van de rust te genieten. Het verkeer op dit kanaal , zoals reeds eerder vermeld, is miniem . Een paar schepen per dag is al heel wat.
Voor en na de sluizen staan veelal houten palen als bolders. Soms wel krakkemikkig. Maar je kunt niet alles hebben.. Water is op sommige sluizen te krijgen.
MONTECH - GRISOLLES
We lagen afgemeerd in Grisolles voor het gemeenschapshuis voor de brug. Weliswaar geen voorzieningen, maar beter en rustiger dan bij de silo na de brug.
Daar loeien dag en nacht de ventilatoren om brand in het graan te voorkomen. Verder is de kaai daar zwaar verwaarloosd en officieel voor peniches.
Hers |
GRISOLLES - HERS
Het is inmiddels al weer 3 mei en we gaan weer een 8 tal km's verder.
Na het passeren van drie sluizen arriveren we wederom bij een bekende afmeerplaats van twee jaar tevoren.: Hers
Hers is een klein dorpje ongeveer 5 km voor Toulouse . Er zijn hier heel grote parkeerterreinen voor de opslag en distributie van duizenden auto's.
Je kunt er uitstekend overnachten . De treinen denderen echter op een afstand van nog geen 50 m voorbij. !
Dus je moet een goede slaper zijn.!
Wel een mooie landelijke omgeving Bij het afmeren rekening houden met een forse stroom, deze loopt vanaf het aquaduct naar een lateraal kanaaltje vlak langs de sluis aan de zuidzijde.
LES PINASSE - TOULOUSE
Toulouse Ingang Can.MIDI vanaf de Garonnekanaal |
Meerden in eerste instantie af in de havenkom van l'Embouchure . Besloten toch op te varen naar de eerste sluis in Le canal du Midi.
We zagen te veel zwerf/hangjongeren. We hadden ook de indruk dat er werd "gedeald". in het parkje bij de havenkom.
We hebben nu het Lateraal kanaal à la Garonne verlaten en zijn het kanaal du Midi ingevaren.
Een heel andere omgeving met duidelijk heel wat meer verkeer en drukte
Voor meer info over havens naar: HAVENS EN AFMEERPLEKKEN
Terug naar : STARTPAGINA van Varen in Frankrijk
Terug naar : STARTPAGINA van Varen in Frankrijk
Sjaak Anders jan 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten