zaterdag 4 februari 2012

REIS met de HENDRIKA CELINA 2008: DEEL 3

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
               Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door FRANKRIJK in 2008
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 3     Canal du Midi  van Toulouse naar Agde.
De Hendrika Celina in Carcassonne
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Canal  du  Midi 
Dit kanaal werd na diverse studies en opstarten uiteindelijk gegraven  van ca 1750 tot 1800 onder leiding van een zekere Pierre Paul Riquet.
Het heette oorspronkelijk "Canal  Royal du Languedoc". De opzet was, evenals de ongeveer 100 jaar later  gegraven Canal lateral de Garonne , een verbinding te  maken  tussen de Middellandse Zee en de Golf van Biscaye. Het grote probleem was echter de watertoevoer.
Pierre Paul  Riquet  vond de oplossing  van de watertoevoer in de buurt van  de Col de Narouze waar hij een aantal waterbekkens creëerde. Daar vandaan liet hij een toevoerkanaal graven naar het Canal du Midi. 
Bovendien liet hij ook een groot bassin graven bij Castelnaudery. 
De opmerkelijkste bouwwerken zijn het aquaduct bij Beziers, De tunnel van Malpas, de  zeven- trappen sluis van Fonseranne bij Beziers en  de ronde sluis van Agde met drie uitgangen. 
Men had in die tijd nog niet de technische kennis en kunde om rechte sluiswanden te bouwen. 
Dit werd opgelost door ze ovaal te maken zodat de druk van buitenaf beter onder controle gehouden kon worden. De lengte was maximaal 30.5 m.  De breedte ongeveer 6 meter. 
Ook moest men hier en daar een groot verval van soms wel 10- 15 meter overbruggen. 
Dit deed men door "meertrappen" sluizen te bouwen. Men vindt daarom in Le Canal du Midi een aantal 4 trappen sluizen, een viertal drietrappen sluizen en zelfs een 7 trappen sluis  bij Beziers., een zeer grote bezienswaardigheid  voor de toeristen. 
Lengte van het kanaal :  240  km. 
Het aantal sluizen  bedraagt   64.   Het overgrote deel   is 30.50 x 5.40 m . Een klein deel van de sluizen is vanaf Toulouse en vanaf Agde verlengd met 10 m .            
Aantal aquducten  :  Ca 10  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Canal de Midi


Toulouse . 
In de haven van L"Embouchure ,op de scheiding van het Lateraal de Garonne en Canal du Midi  kan men in principe uitstekend afmeren. Er is meer dan voldoende plaats. 
Maar zelfs de rondvaartboot en een aantal vaste liggers  zijn op ruim twee meter van de kant vastgemaakt. vanwege de baldadigheid van dejeugd.  
Gezien de problemen daar is het beter om op te varen naar de sluis  de "Bearnais" in Le Canal du midi . Of zelfs direct door naar de jachthaven  is natuurlijk nog beter. Bij de sluis veel commercie op loopafstand. Men zit nu eenmaal in het hartje van de stad. Dat is goed te merken door het vele verkeer met veel herrie .Ook s nachts. 
TOULOUSE is één van de grootste steden in Frankrijk. De vliegtuigbouwer" Airbus " is hier namelijk  de grootste werkgever.
De volgende dag werden drie sluizen gepasseerd om in de jachthaven te kunnen afmeren. 
De eerste sluis heeft slechts 2,5 m verval, de tweede 4,5 m met slechts één glijstang en de derde sluis zelfs 6 meter verval met twee drijvende bolders welke wel zo'n 35 meter uit elkaar liggen.   Het kanaal is in de stad behoorlijk smal  met overbruggingen bij de sluizen met heel veel groen. 
Tientallen zwervers huizen hier allemaal in eenzelfde tentje welke tussen de struiken op de walkanten zijn geplaatst. Om het netjes te houden zeker en goed voor het tourisme denk ik. 
Toulouse Port Sauveur
De jachthaven , Port "Saint Sauveur", is gesitueerd in het hartje van de stad en is door hoge hekken met sloten van de buitenwereld afgesloten. De haven zelf kan ongeveer 40 schepen  huisvesten aan diverse steigers.
Een attente Jachthavenmeesteres , Madame Sylvianne Huguet , beheert de haven. Het is een vroegere schipperse. 
Haar man vaart nu met een grote rondvaartboot door Toulouse.
De twee aanwezige rondvaartboten kunnen het normale verkeer in de sluizen behoorlijk ontregelen. Zij hebben als commerciële vaart voorrang.
Verder is er weinig commerciële vaart te vinden , behoudens een paar hotelboten.
Het uitzicht rondom is die van elke grote stad. Zeer veel flatgebouwen  en  dag en nacht zeer veel gedruis van verkeer. In de haven is het verder vrij rustig.
 Een tweetal bewegingen  per dag in  mei is al heel veel.  
Half aquduct. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Het Canal du Midi kenmerkt zich door het vele groen en de talloze bochten. Sommige bochten zijn de reinste haarspeldbochten. van 180 graden of meer.  
Grote schepen  moeten dan ook gebruik maken van betonnen palen , z.g. "kaapstanders" in de binnenbocht , of, net zoals wij, van een boegschroef. 
Alleen in Toulouse en in Beziers vindt men sluizen met een verval van 4-6 M. Deze hebben glijstangen  of drijvende bolders  die echter soms wel 30 M uit elkaar liggen. 
De rest heeft een verval van ongeveer 2,5 M. 
Het kanaal wordt bijna over de hele lengte omzoomd door eeuwenoude plantanen.Ook de sluizen zijn soms overweldigend begroeid.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Op 15 mei  hadden we een enerverende tocht. Dit werd veroorzaakt  door de vele woonboten langs de oevers van het  kanaal  vanaf Toulouse tot aan pk 15. Hier kunnen boten elkaar niet passeren. Het is dus goed uitkijken en wij gebruiken veel de scheepshoorn om aandacht te vragen aan eventuele tegenliggers. Hoewel de kans niet erg groot is met ca. 2 à 3 bewegingen per dag. 
De eerste sluis had een verval van ruim 5 m en weer slechts één glijstang. Meerden af bij sluis "Vic".  aan de hoge kant. Ook daar weer veel woonboten. Dus weinig ruimte om te manoeuvreren. 
Vertrokken op  18 mei naar Negra. 
Passeerden eerst een dubbele sluis zonder problemen. Sluis Negra werd echter nogal fors geschut met een verval van 4 m. We liepen dan ook , jammer genoeg , wat verfschade op.
Ten Zuiden van de sluis is een botenverhuurmaatschappij gevestigd. Het is goed mogelijk om af te meren aan de graskant aan het einde van de betonnen wal, waar de huurboten aan vast te liggen. Men kan dan gebruik maken van de Elektra uit de eerste aansluiting op de kade .
Kerkje van Negra.
Opvallend is het kerkje van Negra bij de haven.Deze is opgericht voor de opvarenden van de passerende schepen. 
Vertrokken  op 21 mei  naar Renneville. Passeerden over een afstand van 10 km eerst  de 
dubbele sluis van Laval met een verval van 7 m en daarna nog de enkele sluis  van Renneville.
Meerden direct na de sluis af.  .
Renneville  bij  Villefrance  de Lauragais 
Men kan geod afmeren langs een betonnen kade van ca 50 meter lengte en goede ouderwetse afmeerbolders.  
                                                     Vlakbij ligt een restaurant.
De volgende dag hadden we nogal wat problemen met het nemen van de 4 sluizen naar "Le Segala". Er was een staking en na hervatten van het werk na ongeveer een uur was de communicatie zo gebrekkig, dat wij meer een uur moesten wachten op een commercieel schip. Hierdoor hadden we voor 4 sluizen en slechts een afstand van 11 km meer dan 4 1/2 uur nodig.
dan kan nu eenmaal gebeuren op de kanaalvaart in Frankrijk
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Meerden af in de hoogstgelegen bief van deze reis. Deze ligt 189,43 meter boven de zeespiegel.Meerden af langs de graskant aan de wortels van de platanen. Men kan er op diverse plaatsen afmeren .We zijn  dus gearriveerd op het hoogste punt van onze reis dit jaar.  Tevens hebben we dus de laatste "Montant"sluis gehad en gaan nu verder helemaal dalen tot aan het meer van Thau.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Een paar km verderop is een grote haven . Hier vindt men over het algemeen wel plaats. Dit is Port Lauragais.
Port Lauragais
Een commerciële haven met weinig aanlegmogelijkheden voor grotere schepen. Kleine schepen hebben iets meer mogelijkheden. Verder is het er gauw erg druk door “weekend gangers “. Er ligt een recreatiepark. 
De Capitainerie  is gevestigd  in een vroegere Rugby museum. Men kan zich ook eventueel melden op het recreatieschip "Lucy". 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Obelisque de Riquet 
De bedenker en uitvoerder van Canal du Midi wordt, daar waar  het kanaal wordt gevoed,  vereerd met een groot standbeeld. Het ligt 194 m   boven de zeespiegel.   Gezien de tijd  waarin dit kanaal werd gerealiseerd, mag men echt spreken van een geweldige prestatie . 
 Vergeet niet, dat alles met de hand is gegraven en dat bouwwerken  waarbij  steenblokken werd gebruikt soms over een lange afstand vervoerd moesten  worden . Her en der ziet men dan ook oude steengroeven.
In de directe nabijheid van deze obelisque  bevindt zich de Col de Narouze. De plaats waar het kanaal gevoed wordt. 
Door middel van de Rigole du Canal du Midi au bassin  de St Ferréol stroomt het water uit een paar grote bassins naar het kanaal. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx              




Na een paar dagen met minder mooi weer vertrokken we op 28 mei naar Castenaudery. 


Passeerden over een afstand van 10 km een drietrappen sluis , een tweetrappen sluis en  driemaal een  enkele sluis . 
Het ging echter allemaal lekker vlot . Afdalen (Avalant)  gaat nu eenmaal wat lekkerder dan klimmen (Montant). Bij aankomst bleek de haven vol te liggen met nog al wat huurboten,
Meerden daarom vlak voor de haven voor de deur van  een groot sportcomplex tegenover de brandweerkazerne. Weliswaar geen voorzieningen , maar je ligt er best rustig
De hoofdstad van de casssoulet, een bekend streekgerecht.(Bonen met allerlei soorten vlees)  
Een leuke haven direct tegen de stad aan gelegen. met ongeveer 50 ligplaatsen.  Gratis.
Stroom is helaas erg beperkt en in beslag genomen door een paar heel lange liggers.  
Aan de Oostzijde van de stadshaven ligt een vrij groot stuwmeer. In dat meer ligt een eilandje. 
Hier kan men zomers heerlijk in de schaduw liggen. 
In het voor- en najaar is het er echter behoorlijk fris door de afwezigheid van de zon. Veel vogels
Na een weekje in Castelnaudery vertoefd te hebben , waren we dit weer  zat en vertrokken we weer. Ondanks de drukte van de vele huurboten, in het hoogseizoen varen er een kleine duizend., passeerden we geheel alleen een 4 trappen sluis, een drietrappen sluis, een twee trappen sluis en 6 enkele sluizen in 5 uur tijd !. 
Er werd ook nog een aquaduct gepasseerd.  En dat slechts over een afstand van nog geen 10 km !   
Prachtige vergezichten en mooi weer waren ons deel vandaag. Meerden af aan de oostkant van  sluis  TRÉBOUL bij Villepinte  aan een wachtsteiger. 
Zoveel sluizen bij 24 C is best vermoeiend. 
De volgende dag deden we het wat rustiger aan en passeerden slechts drie sluizen  en legden 7 km af naar Bram.  Meerden af benden de sluis van Bram.
 Daarna gingen we weer verder naar Carcassonne 
Carcassonne ten oosten brug
Mochten helaas vanwege de drukte niet afmeren in de haven . We kregen echter een plaats toegewezen achter de sluis aan een 100 meter lange steiger met elektra en water. Voor de deur ligt een dancing . welke druk bezocht wordt.  
Carcassonne/ La Sité
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Een  flinke stad met een veel winkels en  een vliegveld met goede verbindingen  naar diverse landen in Europa , waaronder Charleroi  vlak bij Brussel en Weeze bij Nijmegen. . 
Verder een TGV verbinding met Parijs. 
Het stadje heeft een fanatieke aanhang onder de Basken. De taal , welke daar wordt gesproken, is een mengelmoes van Spaans en Frans. 
De  "Cité ", een groot kastelencomplex ten ZO van de stad trekt jaarlijks een miljoen toeristen.
Er zijn  dan ook flinke winkelstraten en pleinen te vinden op loopafstand van de haven. 
Het station ligt op 100 m  afstand. Daar vertrekken bussen naar het vliegveld en de Cité . 
In de  jachthaven  met ongeveer 40 plaatsen , is  ook een verhuurbedrijf gevestigd. 
Aan beide kanten van de haven en ten oosten van de sluis is volop goede elektra en water aanwezig. 




Carcassonne 
In de zomer wordt voorrang gegeven aan andere huurboten en is er weinig of geen plaats voor andere passanten. In de winter biedt men plaats aan overwinteraars, voornamelijk Engelsen.
Grotere schepen moeten in de zomer afmeren ten Oosten van de sluis  en de Pont de Morengo bij het station.
 Passanten  aan de lange kade van ongeveer 100 m ten oosten van Pont de Morengo worden geconfronteerd met veel verkeerslawaai, wandelaars en picknickers. Men ligt tegenover

het  station en een  druk bezochte  nachtgelegenheid op de kade. Het grote stadsleven dus. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Een weekje later, komen we na drie km  varen  weer eens een drietrappen sluis  tegen. Verder is het nu goed druk en de vele bochten vragen veel aandacht op  weg naar de zeven  sluizen van Beziers. 
Trèbes
Ook hier is een verhuurboten maatschappij gevestigd. Men moet wel even zoeken om een plaatsje te vinden 
 Langs de openbare kade is het altijd erg druk. er liggen een aantal leuke terrasjes.  Desnoods even wat verderop richting sluis kan men wel redelijk afmeren
Meertrappensluis







Bij aankomst bleek de vaste afmeerplaats  bezet te zijn door een groot podium voor een groot muziekfeest diezelfde avond. Zijn maar 500 m verder gaan liggen. 
Marseillette
Er is een goede afmeerplaats bij de brug vlak achter de sluis of 500 meter verderop. 
Geen voorzieningen helaas. Er wordt water gemeld, maar dat hebben we niet gezien
Vervolgens doen we La Redorte aan. een leuke aanlegplaats waar nog al wat Nederlanders wonen. 
Er is een grote Cave gevestigd. Het restaurant voor de deur is aan te bevelen.  
Zomers gezellig druk door vele fietsers Vlak na La Redorte  weer een 180 graden bocht met een aquaduct. 
Lange stoot op de fluit is raadzaam  om tegenliggers te waarschuwen. 

Iets verderop ligt 





Homps.
Een grote haven voor verhuurboten. Het heeft een  gezellige kade. 
Gaan weer verder richting Paraza. 

Passeren een vrij grote commerciele haven .: Argens/ Minervois 

Er is weinig ruimte op te passeren. Oppassen voor manoeuvrerende schepen. 

Na het passeren van sluis "Argens" pk 152 krijgt men een kanaalstuk van ruim 54 km. Ongehoorde luxe na al die sluizen. denk wel aan de max. snelheid. Voor kleinere boten is dat 8 km/uur. Grote schepen 4 km/uur. 

Verder ligt er een  venijnige 180 graden bocht in met een aquduct, vlak bij Parazza.  : 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
St Couat d'aude ( 180  bocht)
Hier moeten de grotere schepen even de tijd nemen. Een paar zeer scherpe haarspeldbochten veroorzaken nog al wat moeilijkheden. Zonder de kaapstanders en/of boegschroeven   komt men er nauwelijks  doorheen. Het moet vroeger heel wat duw en trekwerk veroorzaakt hebben
Vergeet niet, dat er een tijd is geweest dat er jaarlijks meer dan duizend schepen door het kanaal gingen . Dus hier heel wat oponthoud. 

In die tijd werden de sluizen bijna 24 uur per dag , 7 dagen in de week bediend. 

De sluiswachters gingen ongeveer 4 uur slapen en dan moesten de schippers de sluizen maar zelf bedienen. 

Het aquaduct is in 1679 gebouwd. Mooi stukje bouwwerk. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Paraza
Leuke omgeving, geen elektra. Verder weinig te beleven. Goede onderbreking op deze 54 km lange bief.  Het biedt 4 à 5 plaatsen gratis. 
Wel een gammele muur  met een verwaarloosde kaai. Geen ringen of bolders. 
Voor pinnen slaan is de grond te hard. Dus noodgedwongen de bomen gebruiken.
Er is een wijnwinkeltje en er is brood te krijgen. 

Le Somail

Le Somail is een leuk plaatsje met een aantal leuke restaurants en een schitterende brug met aangebouwde sluishuis/kerk .
Verder nog een klein museum . 
Vlak voor de brug een aanlegplaats voor hotelboten. Veel drukte door een verhuurbedrijf en veel passanten.  Het is er wel goed zoeken naar een plaatsje.
Op de peniche "Tamata" kan men streekproducten, levensmiddelen en brood verkrijgen.
Het heeft ongeveer 20 afmeerplekken . Gratis             
Wij besluiten dit keer om door te varen naar Argeliers.
Passeren  bij Port la Robine, altijd vol, het kanaal naar Narbonne. 
Narbonne is een drukke toeristenstad. Er gaan veel huurboten heen. Het is 36 km lang en heeft 12 sluizen.  

Argeliers

Bij Argeliers komt men een paar nauwe stukken tegen en veel bochtenwerk. ook weer een 180 graden bocht. 

Er zijn verschillende mogelijkheden om aan te leggen. meestal zal men hier, voor zomers, de pinnen in de grond slaan en onder de bomen gaan liggen. 

In de bocht liggen veel langliggers.

Capestang 
We varen weer verder naar onze bestemming voor vandaag In Argeliers was het te druk. In Capestang hebben we op de heenreis , 2 jaar geleden, ook een paar dagen gelegen. Gezellig druk.


Capestang  wordt veel bezocht door huurboten. 


De gemeente gebruikt veel planten en bloemen om  de haven en de omgeving aantrekkelijk te maken.



Echt wel een leuke haven om wat langer te blijven liggen .
Na capestang  komen we de Tunnel van Malpas. tegen. De enigste tunnel in dit kanaal.  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Deze tunnel is volgens overlevering in één nacht gegraven omdat Riquet geen toestemming kreeg om deze te graven. Hij deed dit met zo,n 1000 man. 
Men durfde geen toestemming te geven omdat dit waagstuk nog nooit vertoond was. 
Dit was één van de allereerste scheepvaart tunnels in Europa. 
Tunnel van Malpas 
Het is een zeer gemakkelijke tunnel om door te varen. 
Het is slechts 161 m lang en heeft een breedte van iets meer dan 5 m. 6 M hoogte is natuurlijk helemaal geen probleem , gezien de vaste  onder de bruggen van 3.50- 3.80 m .
De muren zijn betrekkelijk glad en er loopt een jaagpad onder de tunnel door. Zie foto. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na de tunnel  passeren we Colombiers , een voor deze streek een betrekkelijk grote haven , waar twee huurbootmaatschappijen zijn gevestigd. Het ligt achter een eiland . Dit eiland is met een loopbrug verbonden met de kant. Veel bedrijvigheid. 
De havenkom achter een dijk biedt huisvesting aan twee verhuurbedrijven van boten. 
De havenomgeving is geheel gerestaureerd en heeft behalve een paar winkels ook een paar restaurants.
Het biedt ongeveer 30 plaatsen voor passanten. 
Voor grotere schepen is er echter weinig plaats. Ondanks dat er veel elektra punten aanwezig zijn  is het niet toegestaan om als passant er gebruik van te maken als men noodgedwongen aan de buitenkant gaat liggen (Zie foto) . Weinig klantvriendelijk dus. 
Gourgasse 
Bij Gourgasse , vlak bij Beziers, is het kanaal over een afstand van ruim 2 km  versmald tussen pk 202 en 204.  Een afstand van bijna 54 km  zonder sluizen is bijna teneinde. 
Vlak voor de beroemde sluizen van Beziers is een lange wachtsteiger en nog een stuk kade met bolders.  
7 trappensluis van Beziers
In de zomer kunnen wachttijden ontstaan van soms wel bijna 2 dagen. Niet leuk als je een boot voor een week gehuurd hebt. 


De sluiswachters steken geen hand uit. Het is dus noodzakelijk om iemand op de kant te hebben voor het overbrengen van de lijnen. 
Soms zet men meerdere sluisdeuren tegelijk open  om een lagere kolk sneller te vullen. Dit gebeurt vooral als men "montant" gaat. 
Bussenvol toeristen worden aangevoerd om het spektakel te bekijken. Natuurlijk veel hilariteit als het ergens mis gaat. 
Na ruim een dag gewacht te hebben voor de trappensluis passeren we zonder veel noemenswaardige problemen de sluizen.  Het is wel stinkend heet  . Voor Celina is het een heel karwei om de voortros iedere keer te verhalen naar de volgende sluis. Verder wordt ze voortdurend onderbroken in haar werk door toeristen, welke soms de meest merkwaardige vragen hebben. Er zitten veel Nederlanders tussen, aangetrokken door onze vlag 
In de haven van Beziers, welke tussen twee sluizen ligt met een groot verval  van  ca 4 meter, is veel plaats om af te meren.  De elektra is helaas afgebroken. 
Geen plek om lang te blijven liggen. Wel kan men uitstekend de stad bezoeken.
De stad heeft veel te bieden omdat het een behoorlijk grote provinciestad is met uiteraard de nodige kerken en cathedraal.  Ook het uitzicht vanaf het aquaduct vlak bij de stad biedt een prachtig uitzicht over de omgeving en de stad.  
Canal du Midi bij Vias. 
Indien men naar het strand wil moet men afmeren bij Vias. Daar is het strand op loopafstand , maar in de zomer wemelt het er van de toeristen. Dus als men rust zoekt? gauw maar weer verder. 
We naderen nu snel het einde van het Canal du Midi , al hoewel er nog een klein stukje aan de andere kant van de rivier de Herault ligt met een sluis erin en uitmondt in Etang de Thau. 
Het einde of begin ,zoals je wilt, kenmerkt zich bij Agde door een driewegsluis. Met deze sluis kan men rechtdoor  de  rivier de Herault oversteken boven de barrage en de andere deur  kan men gebruiken om via een smal kanaaltje beneden de barrage  in de rivier te komen.   Voor de sluis in het kanaal aan beide kanten een tiental afmeerplaatsen. 
De rivier , de "Herault", mondt ca 5 km verder  bij Cap d Agde  uit in zee. 
Groot vissersschip op de Herault
In Cap d Agde ligt een goed geoutilleerde werf, "Chantier Naval Marine et Compagnie",  met een rijdende bokkraan , waar men schepen tot 60 ton op de werf zet voor onderhoud en dergelijke. Max 20 m. Heel professioneel en schappelijke prijzen .
Er is tevens winterberging op het droge mogelijk.
Als men verder vaart  vanuit de driewegsluis rechtdoor , komt men op bovengenoemde rivier, ongeveer 300 na de sluis. 
Aan BB kan men onder aan de dijk goed afmeren aan de wortels van de bomen. Indien veel water wordt verwacht  op de rivier, het is een rivier welke op regen zeer snel reageert, wordt men door de sluismeester van Agde gewaarschuwd en weggestuurd. 
Deze rivier steekt men schuin over een afstand van ongeveer 800 m  over , stroomopwaarts. Men passeert dan nog een altijd open staande sluis "  welke bij hoogwater wordt gesloten, en  dan nog één sluis alvorens men bij "Canalous " op het meer van Thau komt. 

Voor meer informatie over de  HAVENS , GA NAAR HAVENS EN AFMEERPLEKKEN  
terug naar :  STARTPAGINA  van VAREN IN FRANKRIJK met de
"Hendrika Celina". 


Sjaak Anders jan 2012   




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten